השכר בהיי-טק: 20-23 אלף שקל בחודש למתכנת מתחיל

ההיי-טק היה מנותק בעבר ממקצועות אחרים שבהם המשכורות קפאו, והצליח להניב גידול קל ■ אך הרבעון השלישי של השנה שכולל גם את "צוק איתן" איטי במיוחד, ובכלל בשלושת הרבעונים האחרונים היה גידול קטן מהממוצע במשכורות

שנת 2013 ותחילת 2014 היו חלק מתקופה מעודדת מאוד להיי-טק הישראלי: מהרבעון האחרון של 2013 ועד הרבעון השני של 2014, עלה השכר הממוצע ביותר מ-4% וגיוס העובדים החדשים זינק ב-11%. למצב הרוח האופטימי ששרר בסוף השנה הקודמת תרמו גם אקזיטים מרשימים, ובראשם עסקת ווייז המפורסמת לגוגל, ביותר ממיליארד דולר.

המגמה החיובית נשמרה גם במחצית הראשונה של 2014, עם מכירתה של וייבר לרקוטן היפנית תמורת 900 מיליון דולר, והכרזתה הטרייה של חברת אינטל על הקמת מפעל חדש, בעלות של יותר מ-20 מיליארד דולר.

אך מה קורה בצד השני של המטבע - בצד העובדים? האם הרוחות החיוביות המנשבות משפיעות גם על השכר? על-פי נתונים שאספה חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהיי-טק ובביוטק על מגמות השכר והביקושים מסוף 2013 ועד היום, נראה שקצב הצמיחה כעת הוא דווקא איטי בהשוואה לארבעת הרבעונים הקודמים.

וכך נראה הגרף בקווים כלליים: בשנת 2013 ובתחילת 2014 נרשמו עליות מרשימות בשכר ובביקושים - במיוחד בשני הרבעונים הראשונים של השנה הנוכחית. אלא שעליות חדות אלה נבלמו ברבעון השלישי של שנת 2014.

כאשר בוחנים את הערכים הממוצעים של שלושת הרבעונים הראשונים של השנה, מגלים עליות מתונות בלבד בשכר הממוצע. כך, במקצועות ההיי-טק נרשמה עליית שכר ממוצעת של 1% בלבד לרבעון, לעומת 1.6% בממוצע ברבעונים המקבילים אשתקד.

"הרבעון השלישי של 2014 הושפע כמובן ממבצע 'צוק איתן' בתחילתו ומחופשות חגי תשרי בסופו", אומר אייל סולומון, מנכ"ל אתוסיה. "ייתכן שהעלייה האיטית יחסית בשכר ובביקושים משקפת את ההשפעות האלה, ותהיה, לפיכך, זמנית". כלומר, קשה לדעת בשלב זה.

בשיעור העוזבים מרצון (מתפטרים) נרשמה ירידה בהשוואה לרבעון האחרון של 2013, ובוודאי בהשוואה ל-2013 כולה. במקצועות ההיי-טק, שיעור העוזבים מרצון בשלושת הרבעונים הראשונים של 2014 עמד על 1.5% בממוצע (לעומת 3% בממוצע בשלושת הרבעונים הראשונים של 2013).

- על מה מעיד הנתון?

"שיעור גבוה של עזיבה מרצון מעיד על שגשוג ועל נכונות של העובדים לקחת סיכונים. העסקאות המרשימות שנעשו לאורך 2013, והשוק הגלובלי המתעורר, עודדו את עובדי ההיי-טק לקחת סיכון ולעזוב מקום עבודה קיים לטובת סטארט-אפ או רעיון חדש. לעומת זאת, ב-2014 האווירה זהירה יותר ושיעור העוזבים מרצון נמוך יותר בהתאם".

לעומת היציבות במגמות השכר ברבעון השלישי של 2014, הביקושים לעובדים ממשיכים להיות גבוהים, והעלייה המצטברת בשלושת הרבעונים האחרונים מרשימה, במיוחד בתחום הפיתוח למובייל, לאינטרנט ולתחום הסייבר - ככל הנראה לאור סיום 2013 במגמת צמיחה, במיוחד בסקטורים אלה.

עם זאת, הביקושים לעובדים ברבעון השלישי נמוכים מעט מאשר בשני הרבעונים הראשונים, ולכן הביקוש לעובדים בתפקידי פיתוח תוכנה למובייל ולאינטרנט עלה בשיעור מצטבר של 7% ו-4% בלבד, בהתאמה. בדומה למגמות ברבעונים הקודמים, נצפתה ירידה קלה בביקוש לעובדי פיתוח חומרה, ניהול מכירות ובקרת איכות. קצב הגיוס הכללי בתעשיית ההיי-טק דווקא עלה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2014: 2% מתוך סך כל העובדים, לעומת 1.2% בתקופה המקבילה ב-2013.

שישה שבועות לאיוש משרה

ניתוח סקטוריאלי מציג תמונה דומה לניתוח לפי תפקיד, כאשר בענפי האינטרנט והתוכנה נרשמה העלייה המשמעותית ביותר בביקוש לעובדים, של 4% ו-3% בהתאמה. אלא שגם עליות אלה הן מינוריות יחסית, בייחוד אם נשווה אותן לנתוני הרבעונים המקבילים אשתקד, שבהם נרשמו עליות של 12% בביקוש לעובדים בענף האינטרנט ושל 10% בענף התוכנה. הירידה הגדולה ביותר בביקוש לעובדים ברבעונים הראשונים של 2014 נרשמה בענף התקשורת: ירידה של 2%, בעוד שברבעונים המקבילים בשנת 2013 נרשמה בענף זה עלייה של 3%.

מגמות השכר לעובדים בשלושת הרבעונים הראשונים של 2014 מראות שבפיתוח תוכנה, השכר לעובדים עלה ב-2%, בפיתוח למובייל ב-3%, בפיתוח לאינטרנט עלייה של 2%, ובפיתוח חומרה הייתה ירידה של 1%.

בניתוח המגמות בארבעת הרבעונים האחרונים לפי תפקידים, נמצאה ירידה של כ-8% בשכר מפתחי .Net מתמחים (עד שנת ניסיון אחת). לעומת זאת, נמצאה עלייה של כ-5% בשכרם של מפתחי .Net מנוסים ובכירים. ירידה בשכרם של עובדים בעלי ניסיון מועט נמצאה גם בתחומי הפיתוח לאינטרנט.

לעומת זאת, נמצאו גם תפקידים שבהם התרחשה עלייה קלה בשכר ברוב רמות הניסיון. עלייה עקבית נמצאה גם בשכרם של מנהלי פרויקטים מנוסים בתחום התוכנה ושל אנשי QA מנוסים (9 שנות ניסיון ומעלה).

במהלך 2013 נרשמה ירידה משמעותית בזמן הממוצע שנדרש לאיוש משרה בהיי-טק - 6.5 שבועות (לעומת 8 שבועות בשנת 2012). על-פי נתוני שלושת הרבעונים הראשונים של 2014, נראה כי משך הזמן הממוצע לאיוש משרה בתחום ההיי-טק נשאר יציב: בממוצע, נדרשו 6 שבועות לאיוש משרה.

להיכנס לסטארט-אפ רק אם אתה באמת מאמין בו

יואל פינק (34), הוא מנהל מוצרים ב-Camera51. החברה מפתחת טכנולוגיה המשולבת בתוך אפליקציה בתחום הצילום, שאותה היא מגדירה כ"מצלמה חכמה אמיתית". "ה'מוח' התוכנתי שפיתחנו סורק ומזהה פרצופים, עצמים וקוים בתמונה ומשתמש בעקרונות אשר מנחים צלמים מקצועיים מזה שנים כדי להכווין את הצלם החובב לתמונה נעימה יותר מבחינה ויזואלית", אומר פינק.

"הגעתי לחברה בשלבי הפיתוח המוקדמים של מנוע הצילום החכם שלנו, כדי לסייע באפיון הטכנולוגיה. אני צלם מקצועי בוגר בצלאל וה-School Of Visual Arts. לאחר שהטכנולוגיה הבשילה והגיעה לשלבים מתקדמים, התחלתי את תפקידי כמנהל המוצרים על בסיס היכרותי העמוקה עם המוצרים, עם צורכי השוק, ועם עולם הניהול והיזמות".

- מה עשית לפני שהתחלת לעבוד ב-Camera51?

"ל-Camera51 הגעתי לאחר שהקמתי גלריה לאמנות בירושלים ומספר שנות עבודה כראש צוות אפיון בתעשיות ביטחוניות. בצה"ל, שירתתי כקצין בחיל האוויר במשך 9 שנים. אני בעל תואר ראשון בצילום ותואר שני במנהל עסקים. כמובן שאני גם אמן פעיל ומציג את צילומיי בגלריות ובמוזיאונים בארץ ובחו"ל".

- איזה סיפוק אתה שואב מהעבודה?

"אני שואב סיפוק עצום מהעבודה ומהיצירה שלי. אני חש שכחלק מרכזי ואינטגרלי מהחברה, אני משנה ומקדם את עולם הצילום לבלי היכר. אני מאמין שיש סיכוי טוב לכך שמה שאנחנו מפתחים היום יהיה הסטנדרט של מצלמות העולם מחר. בכך אני שם חותם על התחום שאותו אני חי ונושם".

- איך התנאים החברתיים בחברה?

"מדובר בחברה עם שישה עובדים, חלקנו חברים עוד מהצבא. כיף להגיע בבוקר לעבודה, האווירה טובה והתחושה היא שאנחנו עושים משהו משמעותי כקבוצת חברים. העובדה שאין שום היררכיה ושסידרנו לעצמנו סביבת עבודה נחמדה בהרצליה פיתוח, מסייעת לאווירה החיובית".

- יש קושי מיוחד שאתה חווה בתור עובד היי-טק?

"הקושי הוא חוסר היציבות. בתחום הזה עסקים פורחים וקמלים במהירות שיא. הרוב המכריע של עובדי ההייטק שאני מכיר לא נשארו באותה חברה ליותר משנתיים. מה שאמרתי על היי-טק מקבל משנה תוקף בסצנת הסטארט-אפ. לכן אני ממליץ להיכנס לסטארט-אפ רק אם אתה באמת מאמין בו ונהנה מהעשייה היומיומית".

- אתה מרגיש בטחון תעסוקתי?

"סטארט-אפ מטבעו אינו מקום בטוח תעסוקתית, לכן איני מרגיש ביטחון בתחום. מאידך יש לי ביטחון ואמונה בדרכי האישית ובעתיד של Camera51 ואיני יכול לדמיין את עצמי עושה את הדברים אחרת. התחושה שאני לא יודע איפה אהיה עוד ארבע שנים, ושקיים סיכוי שאהיה במקום גבוה מאוד, מרגשת ומחייה אותי".

האזור הטכנולוגי
 האזור הטכנולוגי